söndag 22 november 2009

Jag tycker som Claes!

Efter långfrukost och ett begynnande snöfall fick jag en stund för mig själv i köksfåtöljen med
Di (Dagens Industri) Weekend. Slöläsande fastnade min blick på rubriken "Övertygad - men inte feminist". Intressant - vår jämställdhetsminister Nyamko Sabuni kallar sig inte feminist, men säger sig självklart vara det. Och orsaken att hon inte kallar sig feminist är Göran Persson. När han kallade sig för feminst, tyckte vår nyvarande jämställdhetsminister att det gick för långt. Nej hon menar att det räcker med att hon är liberal - begreppet infattar, enligt henne att alla, kvinnor och män ska ha lika villkor. Över min rykande kopp the kan jag inte låta bli att refektera över att det måste funnits ganska många personer som missbrukat ordet liberal. Så resonemanget håller inte, Nyamko.

Nä, jag tror att vi har en jämställdhetsminister som inte anser att kön har så stor betydelse för vilka olika liv och på olika villkor vi kvinnor och män lever. Att erbjuda samma villkor är en alldeles för enkel lösning på jämställdetsfrågan. Speciellt med tanke på att vi fortfarande lever i ett samhälle med manliga normer och värderingar och där män oftast har tolkningsföreträdet.
Eller som fd JämO-chefen Claes Borgström yttrycker det, - hon (jämställdhetsministern) ser inte de strukturer som finns i samhället och som behöver förändras för att vi ska nå resultat.

Ordförtydligande enligt svensk akademins ordlista
Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politikiska jämställdhet med mannen.
Liberalism är en politisk åskådning som hävdar principer om medborgares jämställdhet och handlingsfrihet i förening med socialreformatorisk lagstiftning.

Inga kommentarer: