måndag 9 november 2009

En film för humöret!

Igår när jag var på affären fick jag syn på klassikern Thelma och Louise i DVD-stället. Det är 18 år sedan jag såg den, men jag minns att den gjorde stort intryck på mig, så den åkte ner i varukorgen. Väl hemma i soffan kände jag att jag blev mer och mer berövad ju längre filmen gick. Det här var ingen gammal film, med en gammal handling som kändes oaktuell. Tvärtom så är den brinnade het. Och precis samma känsla får jag när jag lyssnar på Röda Bönors låtar från tidigt 70-tal. Texterna fungerar lika bra som då, tyvärr - fast dom nästan är 40 år gammal.
Inte blir jag på bättre humör över att råka titta på fredagens Dagens Industris första sida - 0 % kvinnor.....
Vad är det för fel, vad har vi gjort? Ska kön verkligen få avgöra vilket liv du och jag har möjlighet att leva?. Hur länge ska vi människor finna oss i det? Finns det inte något sammanhang som kön inte har betydelse?

Nä, nästa gång det är dags för mys i soffan får det bli det Pippi Långstrump eller Ronja Rövardotter.

Inga kommentarer: