torsdag 12 november 2009

Det är alltid någon som måste betala!

Häromdagen blev det tal om låpriskedjan Dollarstore i bilen på väg hem från dagis. Då utbrister min fyraåriga dotter upprört - jag har aldrig fått varit på den där leksaksaffären. Nå väl tänker jag, om alla barn på dagis pratar om Dollarstore här i Svenstavik, så får jag väl ta med mig henne dit och låta henne köpa en sak. Så några dagar senare åkte vi dit och Vera fyndade ett guldtrollspö för 10 kr. En guldtygsklädd plastpinne med en vadderad guldstjärna som fraktats över halva jordklotet - för 10 kr. Hur är det ekonomiskt möjligt.

För ett tag sedan lyssnade jag på Fia Gulliksson seminarium om Hollistiskt företagande. Hon menar att det alltid är någon som måste betala. När vi köper billigt är det någon annan som får betala, med taskiga arbetsförhållanden, dåliga löner och ibland är det t.o.m. barnhänder som producerar det vi så lättvindligt köper. Det är väl en sak att de som inte ha råd med annat, handlar billigt. Men de som har en bra ekonomi, borde ta sitt ansvar och betala vad det egentligen kostar. Det handlar om att bli en medproducent - att fundera över att av vem och vad jag köper, har betydelse och påverkar hur världen ser ut. Att vara medproducent är att att vara med och bestämma vad som ska produceras och hur.

Så åter till guldtrollspöet. Sedan några dagar ligger det i trasor, i väntan på slutlikvidering. Vera hoppas på fler turer till Dollarsh, men med Fias ord i bakhuvudet, lär det dröja!

Inga kommentarer: