torsdag 7 maj 2009

Gästblogg

Eftersom kvinnofrågor ligger mig mycket varmt om hjärtat, blev jag mycket glad över att få möjligheten att få gästblogga här på SisBiz-bloggen. Tack härliga Margaretha för det!


Man: Ja, det är ju verkligen skillnad i mäns och kvinnors kommunikation.
Kvinna: Hur menar du då?
M: Jo, du förstår, min fru och jag…. Jag har väldigt svårt att förstå mig på min fru och min dotter…. Det är som att vi pratar förbi varandra och många gånger uppstår det missförstånd mellan oss. Inte bara är det så mellan mig och min fru, men män har svårt att förstå sig på kvinnor.
K: Jaha… Så du menar att du har svårt att komma överens med alla de kvinnor som du har träffat under ditt liv, men kommer bra överens med precis alla män?
M: Näää, så är det ju naturligtvis inte…
K: Men är det inte precis det du säger? Att du aldrig har hamnat i missförstånd med andra män och gör det alltid med kvinnor? Bara för att män är män och kvinnor är kvinnor?
M: Hmmmm (tänker efter) visst har jag haft kommunikationssvårigheter med andra män också…. Och haft mycket bra kommunikation med kvinnor.

Det här är ett typiskt exempel på hur ett samtal mellan mig och någon annan (man som kvinna) för det mesta ser ut när jag säger att jag har skrivit en bok om retorik och kommunikation i kärleksrelationer. I dialogen ovan är det jag som är kvinnan. Och precis så brukar jag lägga upp diskussionen för att få människor att inse hur märkligt de resonerar. Den här typen av resonemang bygger framför allt på fördomar.

Det finns en stereotyp bild av att kvinnors och mäns gemensamma kommunikation går ut på att vara konfliktfylld, medan kommunikationen som sker inom samma kön är friktionsfri och ALLTID flyter på som rinnande vatten. När vi tänker efter hur det ser ut i vår egen omgivning är det inte så ofta detta stämmer. Varför vi har fastnat för förklaringen att missförstånd sker på grund av olika könstillhörighet beror på inget mindre än en skev bild av pådyvlade så kallade ”sanningar” om hur det är, bör och ska vara, har varit. Lika absurt som det är att förklara kommunikationsproblemen med könstillhörighet, lika absurt vore det att skylla problemen på olikheter i vår hår- eller ögonfärg, längd, vikt etc. Först när man vänder på kakan ser man hur orimligt den könsrelaterade uppdelningen ter sig.

När en dialog, ett samtal, en kommunikation mellan olika kön analyseras och kommenteras talas det inte sällan om olika skillnader som förekommer. Nästan aldrig talas det om likheter. Likheterna i våra kommunikationsmönster finner vi tydligen däremot inom det egna könet. Inte undra på att de flesta i den här världen går runt och tror att män och kvinnor verkligen kommer från två olika planeter. Lika många skillnader som det finns i olika personers kommunikationsstilar, lika många likheter finns det också. Oberoende vilket kön vi själva tillhör och oberoende vilket kön personen som vi kommunicerar med tillhör.

De kommunikationsproblemen som sker beror inte på att kvinnor är kvinnor och män är män och därmed olika i sina kommunikationsstilar. När missförstånd i kommunikationen sker beror det framför allt på att vi är olika individer som för det mesta har olika sätt att kommunicera. Mer komplicerat än så är det faktiskt inte. Nästa gång du kommunicerar med din medmänniska tänk då på att inte dra förhastade slutsatser gällande köntillhörighet när kommunikationen inte fungerar. Vill du ha ytterligare tips på att kommunicera med din nuvarande eller blivande partner är det bara att kolla in min bok om kommunikation i kärleksrelationer. (Boken kommer ut i handeln i september.)


/Martina Skowronska
www.kommunikationskonst.se
http://kommunikationskonst.wordpress.com/

Inga kommentarer: