tisdag 20 oktober 2009

Kvinnligt företagande eller företagande kvinna - har det någon betydelse?

Jag har aldrig varit bekväm med begreppet kvinnlig företagare. Det har känts diffust, på vilket sätt är ett företag kvinnligt? Är det kundgruppen, branschen eller företagaren som är kvinnlig? Och vad står ordet kvinnlig för?

Nä, då tycker jag att det är bättre att säga att jag är en företagande kvinna. Men ibland är det svårt att beskriva varför det begreppet känns mer relevant. Därför blev jag så glad, när jag häromdagen läste hur forskaren Malin Rönnblom, Umeå Universitet skriver om dessa två begrepp, se nedan:

Kvinnligt företagande konnoterar något särskilt, som hela tiden riskerar att slå över i en biologistisk förståelse av kön. Kvinnligt företagande är annorlunda för att kvinnor är annorlunda.
Kvinnors företagande refererar till gruppen kvinnor i samhället och leder också därför tankarna mer i rättvisetermer. Kvinnor ska likväl som män kunna driva företag på rimliga villkor.

Tack Malin, hoppas dina rader skapar klarhet för fler än för mig. Att hur vi väljer att benämna vår och andras verksamhet, har betydelse.

Inga kommentarer: